Rozdělení hlavních skupin, typy, princip činnosti, provedení instalací, obsluha a bezpečnost při práci, hypoxie.
Pro možnost létání ve velkých výškách jsou letadla vybavena kyslíkovou soustavou.
Dělení hlavních skupin
- Kyslíková soustava pohonné jednotky – v případě vysazení motoru nebo motorů ve velkých výškách, kde je kyslíku nedostatek, má letoun pomocnou kyslíkovou soustavu pohonné jednotky, díky níž máme možnost nastartování motoru.
- Zdravotní kyslíková soustava – je předurčena při výškových letech udržovat tlak kyslíku k dýchání na stálé odpovídající hodnotě. Parciální tlak je tlak kyslíku v plicích a odpovídá 0,017MPa, což je stejný tlak jako celkový tlak ve výšce 1,5 km v atmosféře.
Podle činnosti dělíme soustavy:
Se stálou dodávkou kyslíku – kyslík je nepřetržitě podáván do kyslíkové soustavy.
S přerušovanou dodávkou kyslíku – kyslík je dávkován jen během dýchání, tedy vdechu. Dávkování řídí dýchací přístroj neboli plicní automat, což je vlastně automatické dávkovací zařízení kyslíku řízené vlastním dýcháním pilota.
Kyslíkový indikátor
Soustava je vybavena kyslíkovým indikátorem, který indikuje správnou činnost dýchacího přístroje a dodávky kyslíku.
Postup při přípravě kyslíkového vybavení
Soustava se plní z kyslíkových láhví, přes palubní přípojku
Kohout kyslíkové soustavy se otevírá až za letu, aby se zajistilo napájení soustavy
Při činnosti soustavy postupuje kyslík z láhví do redukčního ventilu, kde dochází k odpovídajícímu snížení tlaku.
Tlak kyslíku v soustavě pro pilota signalizuje ukazatel na přístrojové desce.
Po otevření kohoutu se kyslík přes redukční ventil a dýchací přístroj dostává do kyslíkové masky.
Kyslíková soustava s přerušovanou dodávkou
- Kyslíková soustava letadla se plní lékařským kyslíkem o tlaku maximálně 3MPa
- V dopravních letadlech je pevné a přenosné kyslíkové vybavení, pevné je určeno pro členy posádky, u některých typů i pro cestující. Přenosné je zpravidla pro přívod kyslíku cestujícím na palubě během normálního letu, těm, kteří pociťuji nedostatek kyslíku.
Bezpečnostní pokyny pro plnění kyslíkové soustavy
- S kyslíkovou soustavou smí pracovat pouze osoby odborně proškolené.
- Před i během plnění je velmi důležité dodržovat pořádek a čistotu kolem plněné soustavy, olej nebo jiná mastnota není přípustná, v důsledku sloučení kyslíku s mastnotou hrozí výbuch.
- Před jakoukoliv prací na kyslíkové soustavě si umýt ruce mýdlem
- Musí být vypnuté veškeré vyhřívací zdroje, při plnění této soustavy a současně je zakázáno plnit palivo během plnění kyslíkem.
- Při zjištění, že kyslík ze systému uniká je nutno zastavit přívod a zastavit plnění.
- Při práci na kyslíkové soustavě lze používat pouze pochromovaných nebo poniklovaných nástrojů.
Hypoxie
Definuje se jako nedostatečné zásobení tkání kyslíkem. Člověk je na nedostatek kyslíku velmi citlivý. S hypoxií se piloti letounu můžou setkat ve větších nadmořských výškách. Tomuto jevu se zabraňuje přetlakováním kabiny letounu, nebo hermetickým oblekem.
Druhy hypoxie
Hypoxie hypoxická – je charakterizovaná poklesem hladiny kyslíku v tepenné krvi, nejčastější příčinou je prudký pokles atmosférického tlaku ve výšce. Při této hypoxii hrozí otok plic nebo zúžení cest dýchacích.
Anemická hypoxie – vzniká v důsledku sníženého počtu červených krvinek nebo tvorbou abnormálního množství červeného barviva neboli hemoglobinu.
Stagnační hypoxie – všechny děje jsou normální, pouze vázne dodávka krve v určité tkáni v důsledku výrazného zúžení přívodní tepny anebo v důsledku vysokých hodnot trvalého přetížení na pilota.
Histotoxická hypoxie – neschopnost tkání zužitkovat přivedený kyslík, je způsobená např. požitím některých jedů, které zabraňují látkové přeměně.
Write a comment: