Popište význam nivelace letounu, zásady, způsoby měření, a určete nejzákladnější nivelační body.

Popis a význam nivelace

Nivelování se provádí proto, aby byly zajištěny některé důležité míry a odchylky od předepsaných teoretických parametrů.

Toto měření je základem pro letové zkoušky, změny a opravy před i po generálních opravách.

Podlkladem je výkres znázorňující letoun ve všech třech pohledech hlavního obrysu a záhybů v měřítku přibližně1:20, např. u letounu L-159 je nivelační výkres v měřítku 1:25.

V těchto podkladech jsou hlavní rozměry, které mají být zkontrolovány, jsou to např. výchylky kormidel, vztlakových klapek a brzd apod. Zároveň se měří vzájemné polohy těchto měřených bodů včetně maximálních povolených úchylek.

Nivelační tabulka obsahuje míry včetně dovolených úchylek a rubriky pro zapisování skutečných naměřených hodnot.

Při proměření letounu se dále provádí seřízení světlometů, zaměřovače zbraní a některých navigačních přístrojů, jako umělý horizont a zatáčkoměr.

Nivelační tabulky „Proměření letounu“ jsou součástí provozních předpisů každého letadla, jsou to také plnohodnotné systémové výkresy.

Základní zásady při nivelování

  1. Nivelování se provádí v uzavřeném prostoru hangáru po konečném sestavení při výrobě letounu, po každém větším poškození, při neobvyklém chování letounu za letu nebo po generální opravě.
  2. Letoun musí být prázdný během úkonu nivelace, to znamená, bez posádky a bez paliva
  3. Plocha, na které se letoun niveluje musí být rovná a pevná
  4. V průběhu nivelování nesmí být prováděny žádné jiné práce nesouvisející s nivelováním
  5. Při práci musí být dodržena všechna bezpečnostní pravidla

Způsoby měření při nivelaci

Výškové měření

Jeho základem je rovina shodná se základní rovinou označenou na trupu. Na této rovině bývají vyznačeny nivelační body. Měření se provádí nivelačním přístrojem.

Vodorovné měření

Jeho základem je rovná podlaha, na které je letoun umístěn v podepřeném stavu, to znamená že nestojí na podvozku ale na zvedákách.

Olovnicí se promítnou Jednotlivé body a odměřují se jejich předepsané vzdálenosti, například při měření šípu křídla nebo rozchodu podvozku atd.

Provádí se nivelačním měřítkem a teodolitem a měří se mezi vynesenými osami.

Rozsah měření

Měří se vzepětí křídlel, šíp křídla, kroucení křídel a jejich usazení v trupu, zkroucení a usazení výškové plochy v trupu, zkroucení a prohnutí trupu, poloha motoru nebo motorů, a v případě specielních trupů se měří další parametry.

K označení nivelačních míst používáme nivelační značky LN-0081.

Tato značka se skládá z důlku vyplněného červenou barvou a kolem důlku je bílý kroužek. Důlek by měl mít průměr 0,5 – 1,5mm, podle tloušťky plechu a vytváří se buď důlčíkem nebo vrtákem s úhlem 120°.

Nivelační značka LN-0081
Nivelační značka LN-0081

Nivelačními body jsou opatřeny

Trup, křídla, stabilizační plocha, případně i kýlová plocha

Nivelační body se umisťují v blízkosti tuhých částí, tzn. ke stojinám žeber či přepážek nebo do zvlášť namontovaných konzol.

Všechny nivelační měřené parametry se odvozují od základní roviny letounu a veličin od ní naměřených.

Write a comment:

*

Your email address will not be published.